Idag talar många i ledande positioner om vikten utav tillväxt, där anställda i fråga får ”bonusen” eller befordran om det ekonomiska målet (hårda siffran) uppnås. Ovetandes om att det är omöjligt att ha ”prestation” som ett incitament då man endast kan motivera ett beteende som i sin tur resuluterar i en prestation.
Detta sätter i sin tur press på individer att uppnå det finansiella målet som kanske tom är beredda att handla oetiskt för att uppnå målen. Det skapar en företagskultur där man är beredd att offra kollegor/kunder för att uppnå en personlig bonus eller befordran för sitt eget självändamål. Det skapar individer med egocentriska mål och en illojalitet då individen i fråga byter arbete så snart det uppstår en bättre möjlighet att ”tjäna” mer pengar hos en annan arbetsgivare.
Det intressanta i detta är sedan att företagsägaren eller ägarna kliar sig i huvudet och undrar varför man har en illojalitet hos sina anställda. När det i själva verket är ägarens sätt att driva företaget som skapar dess konsekvenser. Genom att sätta upp kortsiktiga ekonomiska mål och arbeta stenhårt mot dem skapar just verksamheter utav detta slag i stället för att lyfta blicken och förstå att det är människorna i organisationen som är hemligheten och prioriteten för att långsiktigt skapa en uthållig tillväxt. Idag så prioriterar vi först lönsamhet och sedan människorna i organisationen.
Det är väldigt få ledare som förstått att ”Företagande är ett oändligt spel, spelet pågår tills resurserna är slut eller när innovationen avtar och när viljan inte längre finns där.” Ägarna orkar helt enkelt inte driva det vidare för att konkurrensen är för hård, resurserna är slut, eller produkten/tjänsten ej tillför något värde längre. Spelet är då slut.
Idag driver man företag som ett tidsbegränsat spel där syftet är att vinna! Det finns inget ”vinna” i företagande, då det inte finns något gemensamt mätvärde för vad vinna innebär? Är det bolaget i en bransch som för närvarande omsätter mest? Är mest lönsamt? Är etablerat i flest marknader? Att ständigt vinna är dessutom en ohållbar strategi och extremt uttömmande.
Jag har en tro att om företaget i stället har en långsiktig vision om att existera i minst 100 års tid där fokuset och värdet i organisationen är just människorna vars mål är att skapa en fantastisk arbetsplats som sin tur genererar ett mervärde i form utav en tjänst eller produkt till marknaden. Genom att investera i drivna och duktiga människor som i sin tur får utlopp för sin kreativitet som leder till innovation, bättre kundupplevelser och en företagskultur där alla känner sig trygga och kan lita på varandra. En känsla utav gemenskap där alla arbetar tillsammans med målet att sträva mot den vision som man valt att följa och tro på (i linje med ens värderingar och ideal).
Det är bara en tidsfråga innan ett företag per automatik når sina tillväxtmål, lönsamhetsmål etc. när man har människor som är beredda att ge sitt blod, svett och tårar för att skapa något som är större än dem själva. Hemligheten är att attrahera dessa till sig eller sin vision.
På återseende, nu vankas ett soligt Mallorca! =)
0